Brief

Brief

78% polaków z niepełnosprawnością nie pracuje. Patrząc przez pryzmat stereotypów, pracodawcy postrzegają ich jako niezdolnych do wykonywania większości zawodów. Polskie kampanie społeczne dotyczące osób z niepełnosprawnościami najczęściej skupiają się na wsparciu finansowym konkretnych osób lub fundacji (np. 1% podatku) – co tylko pogłębia te stereotypy.

Postanowiliśmy przełamać tabu i zmienić zasady komunikacji społecznej dotyczącej osób z niepełnosprawnościami. Poprzez casting online zaprosiliśmy ludzi z całej polski – z różnego rodzaju niepełnosprawnościami – do nakręcenia humorystycznego filmu, w którym wcielą się w role strażaków. Chcieliśmy w ten sposób pokazać, że osoby z niepełnosprawnościami są świadome swoich ograniczeń, ale z powodzeniem sprawdzają się w wielu innych zawodach.

Rozwiązania

Rozwiązania

Mimo braku budżetu na media (całkowite zero złotych) dążyliśmy do zasięgu krajowego. W Polsce taki zasięg nadal może dać tylko telewizja. Jednak stacje telewizyjne muszą mieć pewność, że materiał warto wyemitować i że nikogo on nie obrazi. Niezbędny był więc dowód akceptacji społecznej naszego bezprecedensowego filmu.

Zaczęliśmy więc na YouTube.

Wynik

Wynik

Jak wynika z badań CBOS prawie 60% Polaków nigdy nie miało bliższego kontaktu z osobą z niepełnosprawnością. Nasz spot był więc dla niektórych pierwszą okazją by zobaczyć jak “niepełnosprawni” wygłupiają się i mówią o sobie z dumą.

Kiedy liczba wyświetleń filmu przekroczyła setki tysięcy – tematem zainteresowały się media. Najpierw media branżowe, później internetowe wydania serwisów informacyjnych. Po kilku dniach wszystkie najpopularniejsze stacje telewizyjne nie tylko pokazały nasz film, ale przygotowały kilkuminutowe materiały na temat poruszanego przez nas problemu. Byliśmy obecni wszędzie: od TVP Info po główne wydanie „Faktów” TVN.

– Ponad 9 milionów widzów (Internet + TV)
– Minister Pracy i Polityki Społecznej zabrał głos w sprawie
– ZUS zgłosił się do fundacji, ponieważ chce wyświetlać film we wszystkich placówkach w kraju
– Uzyskaliśmy wsparcie TVP i od połowy lipca film pokazywany był za darmo we wszystkich stacjach TVP

Media

O kampanii napisali: